Over onze school
Welkom bij De Twirre in Eastermar
Op 1 augustus 2018 zijn KBS De Balsemyn en OBS De Bolster gefuseerd tot een nieuwe identiteitsrijke ontmoetingsschool. De school heeft daarom een nieuwe naam gekregen en heet nu “de Twirre”.
Een “Twirre” is de Friese naam voor een dwarrel- of wervelwind. ‘Twirje’ betekent wervelen en ronddraaien, in beweging komen. Door wind ontstaat energie, er wordt iets in gang gezet. Wij willen een school zijn, waarbij het leren draait om “PIT”: Plezier, Inzet en Talent. Ieder kind heeft zijn eigen talenten en mag daarmee wervelen en bruisen op aarde. Daarnaast waait ‘de Twirre’ ook door het dorp; de school brengt levendigheid en zorgt voor verbinding en contacten.
Onze enthousiaste en betrokken leerkrachten willen uw kind het beste onderwijs geven dat binnen onze mogelijkheden ligt. Dat is onze opdracht en daar staan wij voor. Wij bieden mensgericht en maatschappij betrokken onderwijs in een rijk geïnspireerde schoolgemeenschap.
Onze school telde per 1 oktober 156 leerlingen. verdeeld over zeven lokalen. Op school zijn twaalf leerkrachten werkzaam en twee onderwijsassistenten. Daarnaast is er een vakdocent voor muziek.
De Twirre maakt deel uit van Stichting Oarsprong.
Identititeitsrijke ontmoetingsschool
In 2018 is, na een fusie tussen KBS de Balsemyn en OBS de Bolster, Identiteitsrijke ontmoetingsschool ‘de Twirre’ ontstaan. Het denken vanuit ieders eigen grondslag heeft plaats gemaakt voor het denken vanuit een gemeenschappelijk toekomstperspectief. Dit betekent dat verschillende levensbeschouwelijke identiteiten samen komen in onze dorpsschool. Dit wordt vormgegeven in de wijze waarop dagopeningen, bijbelverhalen en spiegelverhalen elkaar om de dag afwisselen.
We willen op deze manier bijdragen aan de ontwikkeling en vorming van de aan ons toevertrouwde kinderen waarbij we niet alleen kindgericht en leerstof gericht, maar ook wereldgericht onderwijs geven.
Dit lukt niet zonder kennis op te doen over verschillende levensovertuigingen.
Daarbij leidt de eigen levensovertuiging tot gesprek en dialoog van waaruit de ander tegemoet getreden wordt, zonder die overtuiging aan de ander op te willen leggen.
Door niemand uit te sluiten staan we open voor elkaar en verrijken we elkaar, ook als we verschillend denken.
Op de Twirre hebben we oog voor elkaar. Er is een duidelijke zorgstructuur en partnerschap met de ouders is voor ons belangrijk. Er zijn veel contactmomenten en mogelijkheden voor ontmoeting.
1. Missie (waar we voor gaan) BMS de Twirre:
- Is een b(l)oeiende Kindcentrum, waar Plezier, Inzet en Talentontwikkeling (PIT) ertoe bijdragen dat de kinderen zich kunnen ontwikkelen en in staat zijn, met de hen aangereikte tools, deel te nemen aan de maatschappij van straks en daarin gelukkig en succesvol zijn.
- Biedt ruimte aan verschillen in levensbeschouwing
- Biedt opvang en onderwijs aan kinderen van 2 -12 jaar
- Laat vanuit samenwerking kinderen tot groei komen, waarbij kwalitatief goede opvang onderwijs gekoppeld zijn aan een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
2. Kernwaarden:
We werken vanuit de volgende kernwaarden:
- Geborgenheid
Geborgenheid biedt de basis voor zelfvertrouwen. Pas als een kind zich veilig en vertrouwd voelt kan een kind zich ontplooien. - Zelfontplooïng
Elk kind mag zijn wie hij is. Elk kind is uniek en ontwikkelt zich op zijn eigen manier en in eigen tempo. We bieden het kind mogelijkheden om de wereld te ontdekken en bieden effectieve instructie om zo het kind een stimulans te bieden in zelfontplooiing. We bieden een op het kind gerichte uitdagende speel/leeromgeving en streven naar een divers aanbod van passende activiteiten welke gericht zijn op de verschillende ontwikkelingsgebieden (cognitief, emotioneel, sociaal, motoriek, taal, creatief enz.) van het kind. - Inspiratie
We zijn identiteitsrijk, we maken daarom gebruik van diverse (levensbeschouwelijke) bronnen. We hebben respect voor de diversiteit in talenten, karakter, temperament, ontwikkelingsniveaus, voorkeuren en (culturele) achtergronden. - Duurzaamheid
De kinderen worden opgevoed met oog voor elkaar en hun omgeving, het milieu. We hebben elkaar en de wereld om ons heen nodig om te kunnen groeien. Met de bedoeling dat mens, dier en milieu met elkaar in evenwicht zijn. We streven naar een schone, gezonde en veilige wereld.
3. Visie (waar we voor staan):
In Bernemienskip de Twirre zijn alle kinderen welkom zoals ze zijn. Op basis van interesse en voorkeur gaan de kinderen met ons op ontdekkingsreis. In een omgeving vol warmte en geborgenheid, waar veel materialen en mogelijkheden zijn, krijgen ze van ons de kans hun doelen te bereiken. Kinderen worden uitgedaagd en geprikkeld om de wereld te verkennen. Daarbij stellen we vragen waarbij ze de uitgedaagd worden, antwoorden te vinden en kritisch na te denken.
We rusten de kinderen toe met vaardigheden die van belang zijn in de 21ste eeuw. Hiermee bieden we een goede voorbereiding op de toekomst. Hoge opbrengsten behalen we samen.
Naast taal en rekenen gaat het dan onder andere om samenwerken, communiceren, kritisch denken, creativiteit, sociale en culturele vaardigheden, probleemoplossend vermogen en ict-vaardigheden. Hierbij halen we de wereld naar binnen om betekenisvol leren vorm te geven.
We leren de kinderen op een positieve manier actief leren, reflecteren, omgaan met teleurstellingen, zelfstandig en verantwoordelijk te zijn. Ook de ontwikkeling van milieubewustzijn begint al op jonge leeftijd. Door kinderen op school kennis te laten maken met de mogelijkheden die er zijn om het milieu te sparen komt dit het milieu zowel nu als later ten goede.
Kinderen kunnen hun talenten optimaal ontplooien. Ze ontmoeten andere kinderen, ouders en medewerkers op verschillende momenten en plekken, zodat ze kunnen spelen en leren met en van elkaar. Hierdoor stimuleren we kinderen om een onderzoekende houding aan te nemen.
Zowel van kinderen als ouders verwachten we hulp om te werken aan de ontwikkeling van het kind en mee te denken vanuit hun eigen talent, zodat we samen een team zijn.
We maken plannen, zijn kritisch, gaan op zoek naar oplossingen en maken doelen begrijpelijk, zodat we ermee aan de slag kunnen. Natuurlijk helpen we elkaar daarbij en vieren we successen.
Voor verdere uitwerking visie op het jonge kind – zie schoolgids.
ONDERWIJS VAN NU.
BASIS VOOR DE TOEKOMST.
Wij leven in een maatschappij die voortdurend verandert. Dat vraagt van mensen dat zij zich kunnen aanpassen en blijvend kennis willen opdoen en vaardigheden willen verwerven. Onze 12 basisscholen richten zich daarom op de brede ontwikkeling van kinderen, met de juiste balans tussen houding, kennis en gedrag. Onze enthousiaste en betrokken leerkrachten bereiden kinderen niet alleen voor op een carrière, maar op een leven!
De Twirre is onderdeel van Stichting Oarsprong.