Groepen

Groep 5-6a

Vogelhokjes maken

We zijn met onze groep uitgenodigd om vogelhokjes te komen maken bij bouwbedrijf Swart. Daar hadden de kinderen wel oren naar. Ze hebben er lustig op los getimmerd. Daarbij werden ze bijgestaan door een aantal vrijwilligers. Ook die hadden er duidelijk plezier in. Ook werden we nog getrakteerd op wat lekkers.  Op school hebben we de vogelhokjes vervolgens geverfd. Een aantal komen buiten te hangen, terwijl er ook een aantal als versiering in de huiskamer of slaapkamer worden tentoongesteld. We willen de moeder van Andries (die het had georganiseerd) en de vrijwilligers super bedanken voor deze mooie ochtend. (zie ook het fotoboek).     

Schaatsen 

De afgelopen weken zijn de groepen 5 en 6 wezen schaatsen naar de Elfstedenhal in Leeuwarden. En dit gaat nog door t/m 15 februari. Eigenlijk is dat maar goed ook, want ook dit jaar is het weer een kwakkelwinter en kunnen we het schaatsen op natuurijs wel vergeten. Wat is het dan fijn dat we deze mogelijkheid hebben. De kinderen genieten er met volle teugen van. Je  ziet elke week welke enorme vorderingen ze maken. Elk kind levert op haar/zijn niveau een topprestatie. Na deze schaatsweken worden er weer nieuwe Sven Kramertjes en Ireen Wüstjes afgeleverd. 

Dankzij een aantal ouders kunnen we elke week naar Leeuwarden worden gebracht. Fantastisch dat ze elke keer hun tijd willen vrij maken om dit te doen. De meesten van hen pakken tegelijk ook even de mogelijkheid om een aantal baantjes te schaatsen. 

Meer foto's kunt u zien in het fotoalbum

 

DaVinci

Dit schooljaar zijn we begonnen met de methode DaVinci. Dit is een methode voor wereldoriëntatie waarin de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en biologie samen komen. We werken gedurende ongeveer 12 weken aan een thema. Op dit moment is dat het thema Egyptenaren. Onderwerpen bij dit thema zijn o.a. goden, mummies, klimaten, de krokodil, woestijnklimaat, hunebedden, watersnoodrampen, piramides en de nijl. Heel veelzijdig dus. 

Naast de instructielessen gaan de kinderen ook zelf aan de slag met een zgn. verwonderingsvraag? Wat maakt hen nieuwsgierig, waar willen ze graag meer over weten? Die vraag noteren ze voor zichzelf en vervolgens gaan ze daarmee aan de slag door het maken van bijv. een werkstuk of een powerpoint, maar ook door iets te knutselen. Het thema wordt afgesloten met het presenteren van het door de kinderen gemaakte werk. Het is heel fijn om te zien hoe gedreven de kinderen hiermee aan de slag zijn. Ze hebben er duidelijk veel plezier in.