Groepen

Groep 1a-2a

 

Fijn dat u een kijkje komt nemen op onze website.n
Hier kunt u lezen, wat we zoal doen in groep 1a-2a.
Alvast veel leesplezier toegewenst.

Pasen- 18 april.
Op donderdag 18 april werd er een paasviering gehouden voor alle groepen.
Wij mochten de opening doen met een opzegversje. Enkele kinderen hadden een zon in hun hand.

Het opzegversje:
Het was winter. Het was koud.Deur op slot. Gordijnen dicht.
Elke ochtend dacht ik weer:wint het donker of het licht? 
Komt de lente ooit nog terug? Breekt het voorjaar aan?
Zullen knoppen van de bomen eindelijk eens opengaan?
Ja, de zon staat wéér iets hoger! Langzaam kleurt de aarde groen.
Weg de winter, kom maar lente! Ik kijk uit naar jouw seizoen.
Heerlijk weer, die warme dagen. Daarop heb ik lang gewacht.
Wat een mooi en hoopvol teken dat het licht wint van de nacht.

Daarna mochten ook andere groepen een opzegversje doen en we zongen enkele liederen, zoals:

Dit is een lied van licht voor als het donker is.
Zing dit lied als je bang bent of alleen.
Dit is een lied van licht voor als het donker is.
Zing dit lied als je verdrietig bent of boos.
Als je denkt: het komt nooit meer goed…
Zing het. Zing de zon op je gezicht.
Zing het. Zing dit lied van licht

Laat los je angst.
Laat los je angst.
Je banger-bangst.
Je banger-bangst.
Haal adem, voel en zucht.
Laat alles gaan
Laat alles gaan.    
Dat geeft je licht en lucht.


Daarna gingen we terug naar onze klas en vertelden we het verhaal van 'vergeet- me-niet'.
Een digitaal prentenboek over dieren die het lentefeest vieren. Ze dansen en zingen. Maar Kat is oud en moe en vertrekt. Vroeg in de ochtend vindt Kip haar vriend Kat. Hij is doodgegaan onder de heg.De dieren voelen zich verdrietig en zullen Kat missen.Dan ontdekken ze dat Kat iets voor ze heeft achtergelaten (blauwe vergeet me nietjes). Maar wat moeten ze ermee? Gelukkig helpt Bij ze op weg.Na de begrafenis pakken de dieren de draad weer op. Merel heft een nieuw lied aan… en hoe gaat het met Kip?

Later op de dag gingen we gezellig in ons restaurant, dat speciaal was ingericht in paassfeer, lunchen. 
's Middags paaseieren zoeken en na afloop van de dag kregen alle kinderen een zakje met hele kleine vergeet-me-nietjes mee naar huis.

 

3 april Grote Rekendag met als thema 'Uit verhouding'.
Kinderen verkennen tal van situtaties waarin de verhoudingen niet kloppen.
Ook dat ontdekten wij vandaag. Bij binnenkomst zagen we dat de groepsleerkrachten van groep 1,2 er vandaag anders waren gekleed. De één had een hoedje op met een pyama, de ander had een grote strik- kleine strikjes op de trui, grote bril en eigen kleine bril, grote hoed en klein hoedje op haar hoofd, een kleine kous en grote kous aan. Ook verschillende kinderen hadden zich anders gekleed deze dag.
Dit alles moest worden geshowd op de catwalk. De hele school genoot van deze activiteit.
Later gingen we in de groep met het thema bezig. Bij ons in de groep was dit 'Rupsje Nooitgenoeg'. Past ook nog mooi bij ons andere thema 'Eet smakelijk'.
De rups was eerst klein, maar later erg groot. Hij at vele dingen. We keken naar het verhaal op het digibord en daarna knutselden we met z'n allen een grote rups.
Ook mochten we een kleine rups op een appel/peer kleuren. We deden een spelletje op het digibord van groot- klein en van klein- groot. En welk getal is het grootst 6,3,2 of het kleinst 9,5,1.






Thema 5: Eet Smakelijk.
De thematafel.
Dinsdag 19 maart zijn we gestart met ons nieuw thema. Juf had haar verkleed als ober. Wie is juf? 'Ien dy ús wat bringt, in man dy't wurket yn it restaurant, in man dy't freget wat wolst'ow drinken. Juf is in ober. '
Daarna speelden we het spel van de ober. 'Wat wil je graag drinken of eten? Kinderen gaven hun bestelling door aan de ober. Toen mochten de kinderen gaan spelen in verschillende hoeken. Taartjes of ander lekker eten maken in de kleihoek/ zandbak. Lekker soepje of i.d. in de waterbak en natuurlijk gingen we ook iets knutselen. Een placemat.
Ook doen we aan schrijfdans. We maakten pannenkoeken.
We maakten ronde bewegingen met onze armen en vingers. Daarna lekker draaien in het rond met je lichaam. Ook maakten we een grote en  kleine kring. Toen gingen we cirkels in verschillende kleuren op papier maken. Wanneer juf hard zong mochten we grote cirkels tekenen en werd er zacht gezongen, dan werden de cirkels kleiner. 



Op dinsdag 26 maart konden we spelen in het restaurant 'it Twirreke'.


Op woensdag 27 maart maakten we echte soep. Tomatensoep.
Tijdens de lunch hadden we een soepje erbij. Lekker en wat hebben we genoten.

   


Ook moesten er gehaktballetjes in de soep, dus draaien maar!

     
 

Op woensdag 16 april gingen we ei bakken.
Tijdens de lunch een lekker gebakken eitje op een stukje brood.
'Lekker juf'.



Heerlijk eten gemaakt in de klei hoek.
'dit is foar juf en juf moat it opite'.


Soep is aan de kook, ook in de waterbak is dat het geval.

of een lekker toetje maken in de waterbak

 

 

 taartje maken in de zandbak

 

 

maak je eigen soep in de pan

 

 

 

Tijdens het buitenspelen zijn we druk bezig met eten koken, in de vorm van zacht zand zeven.
 

 

Er werd een opzegversje geleerd:
1,2, kopje thee
3,4, glasje bier
5,6 kurk op de fles
7,8 soldaat op wacht
9,10 'k heb een dief gezien
10,11 die dief ben je zelf.

Ook mochten we vertellen wat ons allerlekkerste lievelingseten was. De meeste stemmen had patat, daarna de poffertjes en de pasta. Ook de pannenkoek en popcorn hadden een hoge score. En de zuurkool, pizza, spiegelei, lasagne iets minder. 



Uurcultuur.
Dinsdag 26 febr. hadden we een theater voorstelling ‘rûntsje hûntsje’. Het was best wel een beetje spannend. Hûntsje was gevallen in een diep donker gat. We moesten graven en gingen in het gat. Wat we daar zagen! Gelukkig vonden we hûntsje en iedereen was weer blij.

    
 
Thema 4: Muziek.
Dinsdag 15 jan. zijn we gestart met het thema ´muziek´.
We mochten luisteren naar het boek ´de beer en de piano´.
Ook hadden we een concert van de Twirre band. 

Wist u dat we;
- een verteltafel in de klas hebben, waarin we het boek ´de beer en de piano´
  kunnen naspelen.
- een liedje hebben geleerd over ´de pianobeer´

 
  Een piano-beer, met zijn grote poten,
  roetsjen op de toetsen heen en weer.
  Een piano-beer, met zijn nette pak aan,
  lijkt hij net een deftige meneer.
  `k Zag twee beren broodjes smeren,
  maar nooit ééntje musiceren.
  Dat verbaast mij zeer,
  een piano-beer.

- een muziektent hebben in het speellokaal, waarin we mogen oefenen voor
  een optreden.
- elke dag voor eigen publiek een concert geven.
- de peuters ook hebben geluisterd naar ons optreden

- er bij ons elke dag gespeeld wordt op het drumstel. We doen dan de roffel
  en dan weten we dat we gaan opruimen.
- we bezoek kregen van juf Anneke en dat ze ons vertelde wat voor
  muziekinstrument in haar koffer zat.
- er ook op mochten spelen.

- een muziekinstrument hebben gemaakt, nl. een xylofoon
- een dirigent (-e) hebben gevouwd.
- een memory spelletje mogen spelen op de tablet van juf.

- spelletjes spelen met een dobbelsteen en pianotoetsen.
(hoeveel stippen zie je op de dobbelsteen en zet de pianobeer op het juiste cijfer van de piano toets)
- de letter -m hebben geleerd van muziekinstrument.
- een ritme kunnen trommelen op een doos, boek, emmer etc.
- ook al ritme kunnen lezen.

- van muzieknoten een mooie tekening kunnen maken.
- weten wat een dirigent is.
- dat ons digibord veranderen kan in een tafel, waarop we digitaal muziek memory
  met geluiden kunnen spelen.
 

Wist u dat:
- we muziek maakten in de straat.
  We waren de drumband van ´de Twirre´.
- we een muziekauto kunnen maken van emmers.


 

Tot de volgende keer. Kijkt en leest u dan weer.